Popup facebook

Taller "IllustraSciFi", la il·lustració de ciència-ficció arriba a Sitges

El taller IllustraSciFi, organitzat per l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), a través de la iniciativa Il·lustraciència, el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i La Malvasia de Llibres, va tenir lloc el passat 13 de setembre al Casino Prado, a Sitges. Els treballs que realitzen els participants s'exposaran durant el festival, que se celebrarà del 3 al 12 d'octubre.

Font ACCC Per RAUL TORAN NAVARRO 


















La part teòrica inicial la va realitzar Jordi Pastor, qui va introduir les bases de les il·lustracions de ciència ficció en diferents països. "Mentre que a França, EUA i Japó hi ha tradició lectora de còmic i els aficionats són de totes les edats, aquí només els més joves llegeixen còmics i tebeos", va explicar Damián Campanario, un dels professors del curs.

"La ciència ficció en el còmic nord-americà va començar amb Buck Rogers que formava part d'un diari. Va donar pas a una sèrie de TV molt coneguda dels anys seixanta. Després es va originar l'univers Marvel gràcies a històries i personatges, com Els 4 Fantàstics i Capità Amèrica, creats pel guionista Stan Lee i el dibuixant Jack Kirby, a principis dels anys 60", va comentar Campanario.

"Respecte a la novel·la gràfica francesa i belga, destaca, com no, Tintín, de Georges Remi, més conegut com Hergé. En històries com "De la Terra a la Lluna" es va avançar als fets reals amb gran encert", explicà l'il·lustrador i especialista en ciència ficció.

"Respecte a la novel·la gràfica espanyola de ciència-ficció destaquen Kraken o Dani Futuro. Al Japó, el ​​manga i la ciència ficció apareix a partir d'Osamu Tezuka, conegut com a pare del manga, qui va crear Astroboy, que va derivar en sèries i pel·lícules. Un altre tema recurrent en la ciència ficció japonesa són els Meka: robots que tenen una persona dins. És tot un subgènere al Japó, el ​​màxim representant és Mazinger Z. Akira, pel·lícula de gran èxit i encara molt moderna, és una història post-apocalíptica sobre la manipulació del DNA per part dels científics", va explicar Jordi Pastor, l'altre professor del taller.







"Jean Giraud, il·lustrador francès, es va donar a conèixer sota el nom de Gir amb el western El Tinent Blueberry el 1964, per després revolucionar la historieta de ciència ficció dels anys 70 i principis dels 80 amb el pseudònim de Moebius i obres com Incal (1980). Va participar en dissenys de multitud de pel·lícules, com Alien, Tron, Masters of the Universe, Willow o Abyss, les escenografies de les quals es basen en els seus dibuixos", va concloure Campanario.

Taller: creant personatges de ciència ficció
A la part pràctica del workshop, els professors van orientar sobre el treball a desenvolupar per part dels participants. Per parelles havien de treballar un personatge humà basat en el seu company o companya, i després crear parts fictícies amb l'objectiu de situar-lo en escenari de ciència ficció.

El workshop continua en línia amb l'assessorament dels professors perquè els participants finalitzin els seus projectes. "La participació en l'exposició col·lectiva que tindrà lloc a la llibreria Malvasia de Llibres durant la celebració del Festival de Cinema de Sitges és una gran oportunitat perquè els il·lustradors donin a conèixer el seu treball", va explicar Miquel Baidal, coordinador d'Il·lustraciència.

L'exposició
La mostra amb els treballs dels participants es podrà visitar del 29 de setembre al 19 d'octubre a la llibreria Malvasia de Llibres (C/Espalter 20, Sitges). L'horari de visites és de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30. Pel que fa a l'acte d'inauguració serà el 6 d'octubre a les 17.00, quan es presentarà l'obra Khalid: crónica de una realidad de Jordi Pastor i Damián Campanario.










































+ fotos